Träningsform

CARDIO

*Movement circuit 

fyspass med inspiration från kampsporten Capoeira. Utmanar  dig konditionsmässigt och utvecklar din koordination, flexibilitet, kreativitet och styrka. Vi utmanar dig och tar dig till nya plan. Alla övningar utförs med det egna kroppsvikten. 

Finns möjlighet att välja Movement Circuit med Boxning. 

AKROBATIK

Golvakrobatik och luftakrobatik, med kullerbytta, hjulning, handstående och volter.  Aktiviteten anpassas för nybörjare och avancerad. Kroppskontroll, styrka, balans, flexibilitet och tillit utvecklas. 

KAMPSPORT

*Boxning 

är bra för er som vill träna intervall och slagexplosioner. Här jobbar ni mycket uthållighet, balans, teknik och fotarbete. 

*Capoeira 

är afro-brasiliansk kampsport som utvecklades av slavarna. Capoeira använder sig av elementen kampsport, akrobatik, dans och musik.  Det är en konstant flytande och svepande rörelser i samspel med partnern, finkänslighet och samarbetsförmåga utvecklas. Utvecklar även din smidighet, flexibilitet, reflex, koordination, taktkänsla och kreativitet. Utmanar dig konditions- och styrkemässigt. 

*Qigong 

är en uråldrig konstform och ett sätt att hitta bättre hälsa genom kombinerad rörelse, andning och mental träning. Med en djup koncentration repeteras rörelserna mjukt, närvarande och kraftfullt. Genom att öka det fria flödet av Qi-energi arbetar Qigong på att återskapa balansen mellan människans fysiska, mentala och själsliga natur. Aktiviteterna leder till mindre stress, mer flexibilitet, bättre hållning, koordination och immunförsvar samt mer närvaro och uthållighet i livet.

*Tai-chi 

är rörelsemeditation utvecklad från Qigong. Tai-chi är mer dynamiskt än Qigong och består av en förutbestämda, längre serier av rörelser. Med en djup koncentration utförs rörelserna långsamt, mjukt och kraftfullt. Genom att öka det fria flödet av Qi-energi arbetar Tai Chi på att återskapa balansen mellan människans fysiska, mentala och själsliga natur. Motverkar stress och sjukdomar, leder till bättre hälsa och välbefinnande. Förbättrar din koordination, koncentration, hållning och balans.

YOGA

*Ashtanga yoga 

är en dynamisk yogaform, en av de mest fysisk krävande yogaformerna. Ett visst antal yogapositioner utförs i en bestämd ordning, alla rörelser synkroniseras med andningen.  Styrka, uthållighet och flexibilitet ökas.  

*Vinyasa flow 

är en dynamisk yogaform, likt Ashtanga yoga är den en av de mest fysisk krävande yogaformerna. Till skillnad från Ashtanga är vinyasa en friare form av yoga där instruktören har möjlighet att vara mer kreativ i utformandet av klassen; valet av positioner och transitions mellan positionerna. Alla rörelser synkroniseras med andning. Ett bra alternativ för den som både vill stärka kroppen och få ökad flexibilitet.

*Yin yoga 

är en lugn yogaform med meditativa inslag. I yin yoga är fokus på avslappning, nedvarvning och återhämtning. Med lugna och långsamma rörelser samt längre tid i de enskilda positionerna kommer vi åt bindväven och de inre organen. Yin yogan är en praktik som mjukar upp, släpper spänningar, ger ökad rörlighet och inre lugn. Under ett yin yoga pass får muskler, nervsystem och sinnet avkoppling.

DANS

*Samba 

är afro-brasiliansk dans, som är ett samlingsnamn för en mängd rytmiska danser - vi lär ut samba no pé. Träning till medryckande musik, fot - och höftrörelser i takt med musiken. En härlig tid med musik samtidigt som uthållighet, taktkänsla och rörlighet utvecklas.

*Zumba 

är med latinamerikanska rytmer, som cumbia, salsa, samba, merengue, calypso och reggaeton. En dansklass med enkla koreografier där vi rör oss i takt med latinska rytmer. En härlig tid med musik samtidigt som uthållighet, koordination, taktkänsla och rörlighet utvecklas.